جدیدترین خبرهای «نظامیان روسیه

از تولید ناخالص داخلی، سهم صنایع و معادن از تولید ناخالص داخلی به قیمت سال پایه 1376 در 20 سال گذشته از 7/11 درصد در سال 1368 به 5/21 درصد در سالهای 1387 و 1388 افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است و سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی حدود یک چهارم تولید کل اقتصاد است.

آنکارا که تا یک دهه پیش در مورد به صفر رساندن مسائل با همسایگانش به خود میبالید، در سال ۲۰۱۳ در روابط خود با همۀ همسایگان دچار مشکل شد، اما این روزها به نظر میرسد ترکیه مایل به احیای روابط خود با دیگر کشورها است. از سوی دیگر، نمایندگان دو جنبش عراقی «امتداد» و «نسل جدید»، در حرکتی نمادین شبیه تظاهرات معترضان اکتبر ۲۰۱۹ در میدان التحریر بغداد، پیش از ورود به پارلمان در اقدامی نمادین با چندین «توکتوک» (سهچرخه) (که نماد تظاهرات اکتبر است) خود به را پارلمان رساندند.

اگر عادیسازی روابط ایران و عربستان با موفقیت پیش برود، احتمالاً آنکارا در روزهای آینده هیئتی را برای رفع اختلاف با عربستان سعودی و حتی فراموش کردن مسئلۀ جمال خاشقجی به ریاض اعزام خواهد داشت؛ چرا که سیاست دوجانبه در روابط خارجی ایجابی است و اختلافات اقتضایی!

نتیجه اینکه ایجاد بستر لازم برای کاهش تنش میان آنکارا – قاهره را باید در مثلث راهبردی خلیجفارس – دریای سرخ – مدیترانه جست. قرارداد راهبردی ۴۰۰ میلیارد دلاری بین چین و ایران نیز میتواند بر پارامترهای ترسیم و پیشبینی شده برای اقتصاد سیاسی منطقهای و حتی فرامنطقهای اثرگذار باشد؛ مسائلی که ترکیه نمیتواند از آنها غافل بماند. زیرا یونان در طول چند سال گذشته با استفاده از خلاء موجود توانسته است با عقد تفاهمنامههای اقتصادی – تجاری و راهبردی میان یونان، جمهوری قبرس و رژیم صهیونیستی فضای پرچالشی را در مدیترانه شرقی برای ترکیه ایجاد نماید.

دلایل تسریع در روند عادیسازی روابط با امارات میتواند تغییرات ژئوپلیتیک، تأثیر همکاری ترکیه و قطر در منطقه، شکست مشارکت امارات و عربستان، شکست حفتر و آتشبس مورد حمایت ترکیه در لیبی، دوری دولت آمریکا از امارات، کاهش تنش در غرب آسیا، افغانستان و قفقاز، تمایل امارات برای مشارکت در روند فعالسازی فرودگاه کابل و نتایج مهم ناشی از عادیسازی روابط بین ترکیه و امارات در مدیترانه خواهد بود.

همچنین مواردی نظیر کاهش قابل توجه میزان کمکهای مالی دولت آمریکا به سه کشور منطقه، کاهش سطح حمایت آمریکا از دولت گرجستان، سردی نسبی روابط باکو- واشنگتن به دلیل تاکید و فشار شدید دولت آمریکا بر عادیسازی مناسبات ترکیه و ارمنستان و ناخرسندی ارمنستان از دولت آمریکا به ویژه شخص باراک اوباما در عدم پایندی به وعده انتخاباتی مبنی بر شناسایی رسمی قتلعام ارامنه در سال 1915 را باید از مهمترین پیامدهای رویکرد اتخاذ این رویکرد دانست.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، ابوعلی العسکری مسئول امنیتی کتائب حزبالله عراق در بیانیهای اعلام کرد: بارها در مورد خطر مصادره حق اکثریت و قدم گذاشتن در مسیر خواست بیگانه به ویژه امارات و انگلیس هشدار داده بودیم. زیرا ایران بارها در طول سالهای گذشته به صراحت اعلام آمادگی برای حل اختلافات با عربستان سعودی داشته ولی ریاض با اطمینان از ادامه اقتدار ترامپ حاضر به عادیسازی روابط با ایران نبود.

ترکیه در طول چند سال گذشته و بالاخص بعد از بهار عربی بیش از هر زمان دیگری به استفاده از توان بالایش برای حضور در دریای سرخ، مدیترانه شرقی و بالاخص خلیجفارس روی آورده و رابطه نزدیک آنکارا، دوحه را نیز نباید از نظر دور داشت. طبیعی است که ایجاد رابطه نزدیک میان ایران و عربستان سعودی نیز به دور از این معادلات و همترازی عملکردی نیست.

این نکته نیز دور از ذهن نیست که ترکیه در صورت عادیسازی روابط خود با مصر شائبههای سیاسی را به ضرر خود ایجاد خواهد کرد. ترکیه و امارات که یکدیگر را به رفتارهای خصمانه در عرصه بینالمللی و منطقه متهم میکردند، به عادیسازی روابط فی ما بین سرعت بخشیدند. نکته دیگر اینکه روند عادیسازی روابط بین ترکیه و مصر را باید متکی بر رخدادهای متفاوت خارج از منطقه ارزیابی کرد.

دیدارهای دو جانبه میان مسئولان سیاسی – امنیتی ترکیه با مصر از دو جهت بسیار حائز اهمیت است؛ نخست اینکه ترکیه با عادی سازی روابط خود با مصر و از میان برداشتن تنش میان دو کشور سعی دارد عرض اندامی قدرتمند در برابر یونان داشته باشد. همانطور که میدانیم عربستان سعودی همچنان به تحریم محصولات ترکیه ادامه داده و اقدامات لازم برای تعطیل کردن هشت مدرسه متعلق به ترکیه را در دستور کار دارد.

هدف امارات از سرمایهگذاری در ترکیه، بهرهمند شدن از امکانات اقتصادی ارزان قیمت و آمادگی برای دورۀ پس از اردوغان است. افغانستان در صلح و ثبات می تواند به مسیر ترانزیت مناسبی تبدیل شود که منافع اقتصادی مهمی برای تجارت جهانی در پی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، کونز که متحد سیاسی جو بایدن رئیسجمهور آمریکاست، در حال کار برای ایجاد قانونی است که از اوکراین حمایت تجهیزاتی میکند و معتقد است کنگره باید به سرعت برای تصویب تحریمهای اضافی علیه روسیه اقدام کند. اردوغان عادیسازی روابط با امارات را آغاز دوران جدیدی بین دو کشور میداند و با سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری آیندۀ متفاوتی را بین دو کشور پیشبینی میکند.

در پی دیدار اردوغان با ولیعهد امارات، سرمایهگذاری ۱۰ میلیارد دلاری امارات در ترکیه وعده داده شد. ولیعهد امارات هم اردوغان را به همراه قطر از مهمترین حامیان اخوان المسلمین محسوب میکرد. تصریح کرد: یک موقع ۴۷ سناتور آمریکایی به ایران نامه نوشتند که رئیسجمهور بعدی با «چرخش یک قلم» توافق هستهای را کنار خواهد گذاشت، امروز به وضوح میبینیم که ۹ ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید، هنوز در حال تدارک اقدامات مقدماتی هستند.

یک دورهای بر ما گذشت که اسم انقلاب و انقلابیگری و اینها به انزوا افتاده بود؛ سعی میکردند به عنوان یک ارزش منفی یا ضد ارزش، از این چیزها یاد کنند؛ مقاله مینوشتند، حرف میزدند، گفته میشد. ضمن اینکه گفته میشد احمدی نژاد با نهادهای مستقل دولتی و بخش خصوصی مثل بانک مرکزی و اتاق بازرگانی نیز به شدت اختلافنظر داشت.

به منظور کنترل واکنش مردم و یا حداقل انتخاب کنندگان خودشان، یک عملیات روانی جدید آغاز کردهاند و آن را جنگ رهایی بخش اقتصادی مینامند. وی درباره احتمال افزایش نرخ بنزین گفت: اگر بخواهیم شرایط فعلی جامعه را در نظر نگیریم باید بگویم که افزایش نرخ بنزین و واقعی کردن نرخ حاملهای سوخت یک تصمیم درست اقتصادی است.

برای همین یک استراتژی میانه را دنبال کردند و آن تشدید فشار و پرهیز از جنگ است. وقتی انسان میرود به یک شهری، میرود به یک استانی، مینشیند با یک مردمی، مینشیند با یک مجموعهی جوانی، میبیند گزارشها با آنچه که واقعیت است، تفاوتهائی دارد.

در ادامه میرمحمدصادقی، رئیس اتاق مشترک ایران و کانادا هم گفت: در بازار صنفی وجود دارد که به آنها واسطه میگویند. به گزارش خبرگزاری موج، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: مقاوم شدن اقتصاد نیازمند تمرکز بر توانمندی ها و قدرت تولید داخل و استفاده کردن از ظرفیت خارج است.

او گفت: ما در چین امید داریم که ایالات متحده بالاتر از ذهنیت منسوخ شده مجموع صفر و رقابت قدرت بزرگ قرار گرفته و با چین برای نگاه داشتن روابط به مسیر صحیح همکاری کند. به طوری که ایالات متحده در یمن پشت عربستان سعودی را خالی کرد و اصرار بر حل و فصل تنشها و بحران در یمن دارد؛ همچنین توافق هستهای بین ایران و ایالات متحده که در حال مذاکره برای رسیدن به نتیجه است، ترکیه را بر آن داشته است تا توازن قدرت در غرب آسیا را که برایش چالشی نوین خواهد بود به نوعی مدیریت نماید.

ایجاد رابطه نزدیک بین ایران و عربستان میتواند برای ترکیه که سومین رقیب قوی در منطقه غرب آسیا است، سرفصلهای جدیدی را در مناسبات آتیاش با ایران، عربستان سعودی و در نتیجه سایر کشورهای متحد عربستان ایجاد نماید که آغاز حل اختلاف میان مصر و ترکیه را از این منظر باید ارزیابی کرد.